Koska Blogger rajoittaa tägien määrää per postaus, kolmen päivän festarit on syytä raportoida kolmena eri postauksena. Nyt luet niistä kolmatta, joko alaspäin selaamalla tai järjestyksessä linkeistä löydät
ensimmäisen ja
toisen.
|
Nykypost 12.10.2019 |
|
Lauantain ja viimeisen festaripäivän korkkaa vinttilavalla
Nykypost,
joka yhdistelee äijä ja äänipöytä-meininkiä tunnustukselliseen
runouteen ja videotaiteeseen, jossa sämplätään pätkiä musiikkivideoista
ja telkkariohjelmista, jotka runoista päätellen aikanaan kuvittivat niin
artistien kuin yleisönkin nuoruutta. Puhelaulu ei tunnu varsinaisesti
hakevan yhteistä rytmiä konemusiikin kanssa, vaan keskittyy tekstiin.
Ehkä juuri videomateriaali tuo mieleen, että Nykypost olisi jonkunlainen
arkisen ankea peilikuva Möyhy-veikoista, vähemmällä kierteellä ja
kielellä poskessa, vaikka lavalle onkin viritelty Pahkasian alttari.
Musiikillisesti yhtymäkohdat jäävät vähäisemmiksi. Mieleen muistuu myös jonkun luonnehdinta postmodernista kerronnasta, jossa "kaikki osapuolet puhuvat toistensa ohi kohtaamatta". Voi sen kieltämättä näinkin esittää. Kuolema-duon
rekvisiitaksi luulemani oksat paljastuvatkin kiinteäksi osaksi salin
sisustusta, samoin kuin wickermanin mieleen tuovat lamput.
|
Nykypost, 12.10.2019 |
|
Äijä ja äänipöytä on seuraava kokoonpano myös päälavalla, jossa esiintyy
Lustmord.
Komeat visualisoinnit valkokankaalla savukiehkuroista liekkien ja
kiviseinien kautta nebuloihin täyttävät lavan kyllä siinä määrin, ettei
sinne fyysisempää showta kaipaakaan. Musiikin pitkäkestoiset matalat
taajuudet kimpoilevat taas seinistä siinä määrin, että paikat jatsaavat
hampaissa ja herää taas kysymys, onko vaunusali sittenkään juuri
dronelle sopiva ympäristö, vaikka perinteisemmät bändisoittimet eivät
siellä ihan kauheilta kuulostakaan. Murskaava drone ei sentään jää
ainoaksi ulottuvuudeksi, vaan mukana on myös kuoroelementtejä ja
rytmistä vaihtelua. Lopputulema on kaikkineen vaikuttava esitys.
|
Lustmord, 12.10.2019 |
|
Ahab
seilaa vyöryviltä vuorenkorkuisilta aalloilta auringonkiloisiin
suvantoihin ja takaisin, kuulostaen matkan varrella välillä hämäävästi
Swallow the Sunilta ja toisaalta kuitenkin lähinnä itseltään.
Kitaramelodiat ovat hyvin kauniita ja murinat tuntuvat lähtevän todella
syvältä syöveristä. Kun tyvenen jälkeen myrsky räjähtää taas päälle, se
todella räjähtää. Tunnelmakohdissa tosin tulee taas esiin se syöpä, että
osa yleisöstä kuvittelee, että jokainen haluaa kuunnella heidän
huudettuja kuulumisiaan niiden musiikin herkistelyhetkien sijaan.
Korjaamolla tapahtuma on vielä useamman rakennuksen alueella, niin että
juorukerhoille riittäisi tilaa temmeltää muuallakin kuin soittavien
bändien välittömässä läheisyydessä.
|
Ahab, 12.10.2019 |
|
|
Ahab, 12.10.2019 |
|
Rippikoulu
on sillä välin sahannut ja laahannut menemään pienemmällä lavalla jo
hyvän aikaa. Kolhoa ja kulmikasta on vanhan liiton kuolon meno, vaikka
väliin varsin vauhdikasta.
|
Rippikoulu 12.10.2019 |
|
Vinttilavalla äänipöytää ja ääntä käyttää
Lana del Rabies,
jonka meno on päivän paria edellistä koneosaston esiintyjää
rytmikkäämpää. Rytmikkyyden lisäksi meno on myös kaikkineen fyysisempää industrialia
kalistimineen ja yleisön seassa liikkumisineen. Ranteiden viiltäminen ja yleisöön ryntääminen pääsi hätkähdyttämään kunnolla, vaikka ainahan sitä kaikenlaista ajattelee jo keikoilla nähneensä.
|
Lana del Rabies, 12.10.2019 |
|
Eyehategod kuulostaa
tänään hiukan painavammalta kuin eilen, mutta edelleen yhtä hilpeältä.
Jo kertaalleen nähtynä sen showsta tulee kuitenkin melkoinen osa
uhrattua väsyneiden jalkojen alttarille. Enkä jaksanut edes käydä lähempänä lavaa katsomassa, onko laulaja oikeasti niin paljon Pate Mustajärven näköinen kuin eilispäivänä kaukaa näytti...
|
Eyehategod, 12.10. 2019 |
|
LLNN se
painavalta ja ruhjovalta kuulostaakin, yhdistellen konesoundia ja
perinteisempiä bändisoittimia. Tässä vaiheessa iltamaa alkaa kuitenkin
väsyneiden jalkojen alttari vaatia lisää uhrauksia, kuten esimerkiksi
paluuta Turkuun, joten hyvästi jää.
|
LLNN, 12.10.2019 |
|
|
LLNN, 12.10.2019 |
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti