Blowup on sitten viime vuoden laajentunut kolmipäiväiseksi ja kolmeen
 saliin. Myös blogipostaus on syytä jakaa kolmeen osaan (tämän perään luettavissa siis 
toinen ja 
kolmas päivä), koska blogialusta sallii vain jonkun tietyn määrän tägejä per postaus, eikä kaikkia kolmen päivän bändejä pysty tägäämään samaan postaukseen. (Ja mitäs kirjanpitoa nähdyistä bändeistä se muka on, jos puolet joutuisi jättämään pois? ) Oheisohjelmaa ja erilaisia etkoja ja jatkoja riittäisi 
ilmeisesti jo koko viikoksi, mutta tällä kertaa nyt tuli priorisoitua 
varsinaista festarikattausta. Blowup on myös yksi niistä festareista, 
joille voi ostaa sokkona koko viikonlopun lipun varmana siitä, että 
jotain kiinnostavaa kuulee joka tapauksessa.
  | 
| Kælan Mikla, 10.10.2019 | 
  | 
Torstai-illan korkkaa päälavalla 
Kælan Mikla,
 joka kuulostaa suorastaan synkiödiskolta kylmine konepulsseineen, 
sykkivine bassoineen ja leijuvine synasävelineen. Darkwave lienee se 
virallisempi genrenimitys... Bändi joraa ankarasti sykkeensä tahtiin. 
Islanti laulukielenä kuulostaa aina yhtä jännittävältä, mutta laulajan 
kiukkuiselta piirroshahmolta kuulostava naukuminen käy vähän työlääksi 
kuunneltavaksi koko keikan mittaisena annoksena. Vaikka se kuinka 
kuuluisi asiaan, ja vaikka se synkiöitten diskossa yksittäisessä 
biisissä olisikin piristävä yksityiskohta. Laajempaa äänialaa ja muita 
äänenkäytön tapoja väläyttelevät pätkät kuulostavat heti kiehtovammilta.
  | 
| Kælan Mikla, 10.10.2019 |  | 
  | 
| Kælan Mikla, 10.10.2019 |  | 
Seuraavaksi kuullaan 
Mornen
 groovaavaa jurnutusta, joka tuo mieleen hiukan Conanin, paitsi 
rokkaavammin. Salin hämärässä saa hetken pällistellä että onko siellä 
oikeasti kolme kitaraa, jotka kuulostavat bassoilta kaikki, mutta taitaa
 siellä silti olla kitarat ja bassot erikseen. Riffit toistuvat, 
toistuvat ja toistuvat. Tämähän on hauskaa - mutta yllättäen toimii 
rivakammassa tempossa paremmin. Mitäs doomia se semmoinen on, jonka 
kanssa ei parane liikoja hidastella!
  | 
| Morne, 10.10.2019 | 
  | 
Pienemmässä salissa on käynnissä toinen varsinainen synkiödisko 
JK Fleshin
 sykkivän avaruusromun tahtiin  - tai enemmän siellä on sykkimistä ja 
vähemmän avaruusromua. Eturivissä on näköjään käynnissä haltioitunut 
joraus.
  | 
| JK Flesh, 10.10.2019 | 
  | 
Ved Buens Ende kuulostaa 
kitarapainotteisemmalta, metallisemmalta ja vaihtelevammalta kuin sitä 
samalla lavalla edeltäneet. Jonkun kappaleen rumpaloinneista ja 
sahaavista riffeistä tulee hetkittäin mieleen vanha Primordial, joka 
kuitenkin jää ennen pitkää taakse osasten nykiessä omille tahoilleen eri
 suuntiin. Kovin pintaan miksattu paasauslaulu alkaa kuulostaa ennen 
pitkää väärällä tavalla kummalliselta, ja jälkikäteinen ääninäytteiden 
tsekkaus paljastikin, että levytettynä ei kailotus ole ihan samaa 
luokkaa. Olisi tietysti tästäkin saanut enemmän irti, jos olisi 
malttanut katsastaa niitä näytteitä myös etukäteen eikä vasta 
jälkeenpäin.
  | 
| Ved Buens Ende, 10.10.2019 |  | 
  | 
| Ved Buens Ende, 10.10.2019 | 
  | 
Ensivaikutelma 
Louise Lemónista 
kallistuu vahvasti Sabbath Assemblyn ja Avatariumin suuntaan - tosin 
viimeksi mainittuun tuntuu viittaavan myös taustakankaalle heijastettu 
logografiikka lintuineen. Laulaja on todella taitava, basso juureva ja 
pianosta tulee hyvä säväys. Bluesahtavan retrorockin lisäksi biiseistä, 
etenkin balladeista, tulee kuitenkin mieleen myös euroviisut. Ehkä pikku
 euroviisuilu on ruotsalaisten helmasynti. 
  | 
| Louise Lemón, 10.10.2019 | 
  | 
Sitten jyskyttää 
Godflesh
 luihin ja ytimiin Streetcleaner-albuminsa lanaavalla ja ruhjovalla 
livetulkinnalla. Tätä on odotettu, mutta silti kokemus jää jotenkin 
viime vuotisesta jälkeen. Ehkä juuri siksi, että on odotettu, ja odotukset päässeet paisumaan erilaisiin sfääreihin kuin viime vuoden puskista jyräys. Ja 
jumaliste, tälläkin kertaa iskee tekniset ongelmat kesken setin. Ei yhtä
 pitkällisesti kuin viimeksi, mutta kuitenkin. Keikan loppua kohti alkaa
 hotellihuoneen punkan kutsu jyskyttää ohimoita yhtä kovaa kuin 
konebiitti.
  | 
| Godflesh, 10.10.2019 | 
  | 
  | 
| Godflesh, 10.10.2019 | 
  | 
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti