Blowup on sitten viime vuoden laajentunut kolmipäiväiseksi ja kolmeen
saliin. Myös blogipostaus on syytä jakaa kolmeen osaan (tämän perään luettavissa siis
toinen ja
kolmas päivä), koska blogialusta sallii vain jonkun tietyn määrän tägejä per postaus, eikä kaikkia kolmen päivän bändejä pysty tägäämään samaan postaukseen. (Ja mitäs kirjanpitoa nähdyistä bändeistä se muka on, jos puolet joutuisi jättämään pois? ) Oheisohjelmaa ja erilaisia etkoja ja jatkoja riittäisi
ilmeisesti jo koko viikoksi, mutta tällä kertaa nyt tuli priorisoitua
varsinaista festarikattausta. Blowup on myös yksi niistä festareista,
joille voi ostaa sokkona koko viikonlopun lipun varmana siitä, että
jotain kiinnostavaa kuulee joka tapauksessa.
|
Kælan Mikla, 10.10.2019 |
|
Torstai-illan korkkaa päälavalla
Kælan Mikla,
joka kuulostaa suorastaan synkiödiskolta kylmine konepulsseineen,
sykkivine bassoineen ja leijuvine synasävelineen. Darkwave lienee se
virallisempi genrenimitys... Bändi joraa ankarasti sykkeensä tahtiin.
Islanti laulukielenä kuulostaa aina yhtä jännittävältä, mutta laulajan
kiukkuiselta piirroshahmolta kuulostava naukuminen käy vähän työlääksi
kuunneltavaksi koko keikan mittaisena annoksena. Vaikka se kuinka
kuuluisi asiaan, ja vaikka se synkiöitten diskossa yksittäisessä
biisissä olisikin piristävä yksityiskohta. Laajempaa äänialaa ja muita
äänenkäytön tapoja väläyttelevät pätkät kuulostavat heti kiehtovammilta.
|
Kælan Mikla, 10.10.2019 | |
|
Kælan Mikla, 10.10.2019 | |
Seuraavaksi kuullaan
Mornen
groovaavaa jurnutusta, joka tuo mieleen hiukan Conanin, paitsi
rokkaavammin. Salin hämärässä saa hetken pällistellä että onko siellä
oikeasti kolme kitaraa, jotka kuulostavat bassoilta kaikki, mutta taitaa
siellä silti olla kitarat ja bassot erikseen. Riffit toistuvat,
toistuvat ja toistuvat. Tämähän on hauskaa - mutta yllättäen toimii
rivakammassa tempossa paremmin. Mitäs doomia se semmoinen on, jonka
kanssa ei parane liikoja hidastella!
|
Morne, 10.10.2019 |
|
Pienemmässä salissa on käynnissä toinen varsinainen synkiödisko
JK Fleshin
sykkivän avaruusromun tahtiin - tai enemmän siellä on sykkimistä ja
vähemmän avaruusromua. Eturivissä on näköjään käynnissä haltioitunut
joraus.
|
JK Flesh, 10.10.2019 |
|
Ved Buens Ende kuulostaa
kitarapainotteisemmalta, metallisemmalta ja vaihtelevammalta kuin sitä
samalla lavalla edeltäneet. Jonkun kappaleen rumpaloinneista ja
sahaavista riffeistä tulee hetkittäin mieleen vanha Primordial, joka
kuitenkin jää ennen pitkää taakse osasten nykiessä omille tahoilleen eri
suuntiin. Kovin pintaan miksattu paasauslaulu alkaa kuulostaa ennen
pitkää väärällä tavalla kummalliselta, ja jälkikäteinen ääninäytteiden
tsekkaus paljastikin, että levytettynä ei kailotus ole ihan samaa
luokkaa. Olisi tietysti tästäkin saanut enemmän irti, jos olisi
malttanut katsastaa niitä näytteitä myös etukäteen eikä vasta
jälkeenpäin.
|
Ved Buens Ende, 10.10.2019 | |
|
Ved Buens Ende, 10.10.2019 |
|
Ensivaikutelma
Louise Lemónista
kallistuu vahvasti Sabbath Assemblyn ja Avatariumin suuntaan - tosin
viimeksi mainittuun tuntuu viittaavan myös taustakankaalle heijastettu
logografiikka lintuineen. Laulaja on todella taitava, basso juureva ja
pianosta tulee hyvä säväys. Bluesahtavan retrorockin lisäksi biiseistä,
etenkin balladeista, tulee kuitenkin mieleen myös euroviisut. Ehkä pikku
euroviisuilu on ruotsalaisten helmasynti.
|
Louise Lemón, 10.10.2019 |
|
Sitten jyskyttää
Godflesh
luihin ja ytimiin Streetcleaner-albuminsa lanaavalla ja ruhjovalla
livetulkinnalla. Tätä on odotettu, mutta silti kokemus jää jotenkin
viime vuotisesta jälkeen. Ehkä juuri siksi, että on odotettu, ja odotukset päässeet paisumaan erilaisiin sfääreihin kuin viime vuoden puskista jyräys. Ja
jumaliste, tälläkin kertaa iskee tekniset ongelmat kesken setin. Ei yhtä
pitkällisesti kuin viimeksi, mutta kuitenkin. Keikan loppua kohti alkaa
hotellihuoneen punkan kutsu jyskyttää ohimoita yhtä kovaa kuin
konebiitti.
|
Godflesh, 10.10.2019 |
|
|
Godflesh, 10.10.2019 |
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti